Aftellen naar 2017 – dag 12

Aftellen met Coaching Vitaal naar 2017, dag 12 over zout

Dag 12 – Over zout

Zout

Zout is samengesteld uit natrium en chloride. De verdeling van 9 gram zout= 3,5 gram natrium en 5,5 gram chloride. De natrium is de boosdoener omdat het de bloeddruk verhoogt. Dit is slecht voor de bloedvaten. Als dit langdurig aanhoudt, kan het bij ouderen een beroerte of hartinfarct veroorzaken.

In combinatie met andere leefstijladviezen zorgt het terugbrengen van het zoutgebruik van 9 gram naar 6 gram, voor een kleinere kans op een hartinfarct en een beroerte. Het effect is het grootst bij mensen die al een hoge bloeddruk hebben. Als je dit advies opvolgt, heb je minder bloeddrukverlagende medicijnen nodig. Dat is toch mooi meegenomen!

De Nederlandse bevolking krijgt teveel zout binnen

Een onderzoek door de RIVM geeft een indicatie van de zout-, jodium- en kaliuminname van de Nederlandse bevolking. Om de paar jaar onderzoeken zij volwassenen uit Doetinchem. Zij meten in de urine de hoeveelheid zout, jodium en kalium die zij dagelijks binnenkrijgen.

De uitkomsten tussen 2006 en 2015
Tussen 2006 en 2015 is de zoutinname bij de onderzoeksgroep gelijk gebleven. Wel wordt de aanbevolen maximale hoeveelheid van 6 gram per dag behoorlijk overschreden. De helft van de onderzochte mannen had een zoutinname van meer dan 9,7 gram per dag, en de helft van de onderzochte vrouwen had een zoutinname van meer dan 7,4 gram per dag.

Jodium is extra belangrijk voor zwangeren

De jodiuminname is afgenomen met 37 procent bij mannen en 33 procent bij vrouwen, maar het risico op een tekort is klein. Bij jodium is het van belang dat mensen er voldoende van binnenkrijgen. Te weinig jodium kan leiden tot een slecht werkende schildklier. Vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven, moeten goed letten op hun jodiuminname. Als er een tekort is, ontwikkelen de hersenen van de baby zich minder goed.

Welke voedingsmiddelen bevatten jodium?

Van nature zit jodium alleen in vis en in zeewier. Een groot deel van de dagelijkse jodiuminname krijgt de gemiddelde Nederlander binnen door het eten van brood. De bakkers voegen dit toe aan brood en knäckebrod. Zij gebruiken daar broodzout voor. Daar zit een extra hoog gehalte aan jodium in. Eet je vier boterhammen per dag, dan krijg je daarmee genoeg jodium binnen. Denk eraan dat sommige biologische bakkers geen gejodeerd zout gebruiken. Bak je zelf je brood, denk eraan om gejodeerd zout toe te voegen (hoewel dit minder jodium bevat dan broodzout).

Kalium is gunstig voor de bloeddruk

Kalium verlaagt actief de bloeddruk en neutraliseert het bloeddrukverhogende effect van natrium. De helft van de onderzochte mannen had een kaliuminname van meer dan 3818 milligram per dag; bij vrouwen was dat meer dan 3255 milligram per dag. De kaliuminname is in vergelijking met de vorige onderzoeksresultaten gelijk gebleven, met een klein risico op een tekort.

Kaliumzout is de beste keuze

Als je geen nierpatiënt bent, kies je het beste voor een zogenaamde gejodeerde ‘lowsalt’. Die bestaat uit 66,6% kaliumchloride en 33,3% natriumchloride. Een verhouding van 50/50 van deze zouten heeft per saldo het effect van nul op jouw bloeddruk. In dit geval is de verhouding zelfs ten gunste van kaliumchloride. Een goede keuze dus!

Zeezout kan een minder goede keuze zijn

In de winkel vind je heel veel soorten zout. En zeezout is een product dat alweer een paar jaar een soort hype is geworden. Zeezout bestaat voor 90% uit gewoon zout en de rest is sulfaat en een beetje magnesium. Er zit nauwelijks jodium in. Als je weinig brood, vis en zeewier eet, dan is het raadzaam om het zeezout te verwisselen voor een gejodeerde zoutsoort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *