Aftellen naar 2017 – dag 3 en 4

dag 3 en 4 over bovenmenselijke wilskracht en doelen bij Coaching Vitaal

Over bovenmenselijke kracht, doelen en wilskracht, dag 3 en 4

Sean Conway is gedumpt door zijn vriendin en hij heeft genoeg van zijn werk. Op een dag neemt hij het besluit om een leven te gaan leiden vol met avonturen. Hij verkoopt zijn fotografiebedrijf voor het symbolische bedrag van 1 pond en stelt zijn eerste doel. Zijn doelen kenmerken zich door het breken van records.

In 2015 loopt hij van Schotland naar Cornwall en legt 1628 kilometers af in 44 dagen. Je denkt misschien dat hij zich buitengewoon goed voorbereid en elke kilometer van zijn barre tochten wordt verzorgd en er hulptroepen klaarstaan met eten, drinken en medische verzorging? Dat is niet zo. Hij doet het op eigen kracht, volgt zijn eigen instincten en stelt zijn eigen regels op. Hij heeft een slechte knie en hij geeft zelf aan dat hardlopen niet zijn ding is. De voorbereiding op zijn tocht is heel mager. De grootste afstand die hij namelijk loopt is 30 kilometer.

Rotsvaste wilskracht

Tijdens zijn tocht wordt hij geteisterd door de elementen. Hij trotseert de wind, de regen, sneeuw en hagel. Hij loopt over heuvels, door moerassen, drukke steden en vecht tegen mentale en lichamelijke uitputting. Dat hij over een grote mentale wilskracht beschikt is duidelijk. In 2012 fietste hij al de wereld rond. Na drie weken wordt hij aangereden door een auto en dit veroorzaakt een whiplash, hersenschudding, gescheurde pezen en een compressiefractuur in zijn wervelkolom. Onder deze omstandigheden gaat hij toch verder en met bijna bovenmenselijke kracht lukt het hem om de laatste 1900 kilometers van zijn tocht te volbrengen.

Meer over de uitdagingen die hij zichzelf stelt, lees je hier: http://www.seanconway.com/

Hoe haalt Sean kracht uit zijn stress?

Sean baalde van zijn leven en stelde nieuwe doelen in zijn leven. Hij ervaart tijdens zijn tochten stressvolle momenten waardoor hij wordt uitgedaagd om oplossingen te bedenken voor de problemen die hij ondervind. De signalen die zijn lichaam geeft zoals honger, pijn en vermoeidheid, worden regelmatig genegeerd. Hij heeft het einddoel voor ogen, maar onderweg kijkt hij niet te ver vooruit. Hij neemt elke dag zoals die komt. Op goede dagen haalt hij er alles uit en op slechte dagen zoekt hij oplossingen voor zijn problemen en doet het wat rustiger aan. Hij past zich aan naar de omstandigheden. Opgezwollen en pijnlijke spieren worden bestreden door in ijskoude riviertjes te baden. In drukke steden gaat hij ’s nachts lopen en hij haalt kracht en steun uit de berichten die mensen hem sturen via de sociale media.

Wat kunnen jij en ik van Sean leren?

Je lichaam is vaak tot meer in staat dan jij denkt. Er is een mechanisme waardoor jouw lichaam op een soort reserve stand gaat. Je krijgt signalen van moeheid. Toch ben je nog in staat om bergen te verzetten. Natuurlijk moet je naar je lichaam luisteren en niet stelselmatig over je grenzen heengaan. Maar je hoeft ook niet in te gaan op elk pijntje en gevoel van vermoeidheid. Je kan jezelf een schop onder je kont geven. Je kan meer dan jezelf denkt.

Als jij een doel hebt, hou dan het einddoel voor ogen, maar neem kleine stappen om er te komen. Zoek steun bij de mensen om je heen of ga op zoek naar mensen die je kunnen helpen om je doel te halen (zoals een leefstijl- of lifecoach). Wees niet bang voor stressvolle momenten. Vertrouw erop dat jij hierdoor extra wordt uitgedaagd om oplossingen te vinden. Vertrouw op je eigen kracht. Vergroot je grenzen stap voor stap.

Succes!

Met vitale groet,

Irene Schaap

irene-schaap-van-coaching-vitaal-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *