In 10 minuten tijd ontspannen

ontspanningsoefening bij Coaching Vitaal

Een stress management cursus leert je vaardigheden om beter met stress om te gaan. Coaching Vitaal heeft de G.O.O.D. stress workshop opgezet. De workshop waar je o.a. leert om de nuttige energie die stress in jou vrijmaakt te herkennen en gebruiken. Hoe meer taken je hebt, des te meer stress zul je krijgen. Je lichaam stelt zich in om al die taken die jij wilt voltooien voor elkaar te boksen.

Hoe kun je herstellen van stress en de dagelijkse beslommeringen?

Ontspanning is een van de beste manieren om te herstellen van de stress en van de eisen die zelfbeheersing dag in, dag uit, aan je stelt. Ik heb het over de wilskracht om de reep chocolade die in de kast ligt te lonken, te weerstaan en gezonde keuzes te maken. De zelfbeheersing om niet alles wat in je hoofd opkomt uit te kramen. De wilskracht om ongezonde gewoonten te doorbreken en gezonde gewoonten aan te leren.

Ben jij een goed geoliede machine die oneindig door kan gaan?

Hoe goed je ook met stress en de dagelijkse beslommeringen kunt omgaan, je bent natuurlijk geen machine die door kan blijven gaan. Zelfs al eet je gezond (gevarieerd, niet teveel vlees, veel groenten, wat fruit, volwaardige eiwitten, vezels en langzame koolhydraten), toch moet je af en toe even opladen. Ook als je voldoende en kwalitatieve slaap krijgt.

Onderzoek geeft aan dat je gezonder wordt door te ontspannen

Onderzoek geeft aan dat wie elke dag even wat tijd neemt om zich te ontspannen, gezonder wordt en meer wilskracht heeft. Ik heb het niet over de couch potato die uitgezakt televisie kijkt of een uitgebreide maaltijd met een glas wijn. Waar heb ik het wel over?

Ontspannen

Ontspannen is gezond!

Kom tot rust met deze oefening die 5 à 10 minuten duurt

De oefening gaat als volgt: ga op je rug liggen in de houding waarin je het beste tot rust komt. Sluit je ogen en haal een paar keer diep adem. Laat je buik rustig op en neer gaan. Als je ergens in je lichaam spanning voelt, knijp dan een paar keer in die spier of span hem aan en ontspan daarna weer. Als bijvoorbeeld je voorhoofd of kaak gespannen is, trek je wenkbrauwen dan hoog op en doe je mond wijd open. Bal je handen en ontspan ze weer. Blijf 5 tot 10 minuten liggen en geniet ervan dat je niets anders hoeft te doen dan ademhalen. Maak hier een dagelijkse gewoonte van, vooral als je veel stress hebt of vaak een beroep op je wilskracht moet doen.

Met vitale en ontspannen groet 😉

Irene Schaap

irene-schaap-van-coaching-vitaal-

 

2 Comments

  1. Jantien

    Ik ben nog steeds opzoek naar de manier voor mij om te ontspannen tussen door. Dingen even los te kunnen laten en niet blijven piekeren en nadenken(zit ook in het aard van het beestje). Deze manier heb ik ook al eens geprobeerd, maar niet met dat knijpen bv in de spier die je ineens voelt aanspannen. Ook voor onderweg zoek ik nog een manier die ik zo even tussen door kan inzetten als ik onderweg echt even moet ontspannen. Nu net deze manier gedaan en zelfs in die 10 min tijd weer nadenken. Focus! zei ik tegen mijzelf en laat het even los. Ik doe dus deze week mee. Misschien een goede combi met mijn fysio oefeningen. :).

    • ifschaap

      Hoi Jantien,

      Vandaag staan er weer handige tips op om even op te laden! Ik zal wat andere tips voor je verzamelen en naar je mailen.

      Groet, Irene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *