Uitstelgedrag onder de loep

Over uitstelgedrag en de aanpak om het te veranderen op Coaching Vitaal

Heb jij last van uitstelgedrag? Dat je taken of veranderingen in je leefpatroon uitstelt naar de volgende dag. Je wilt bijvoorbeeld gezonder eten en gewicht verliezen maar je stelt het moment uit. Je houdt jezelf voor dat je morgen echt gaat beginnen! Want vandaag heb je nog een verjaardag, feestje, borrel, festival, barbecue, strandfeest, etentje en…vul het zelf maar in.

Morgen ga je starten met sporten. Vandaag ben je te moe en uitgeblust. Je sluit af met een glas wijn en een schaaltje chips, want morgen ga je echt beginnen (en dan sport je die calorieën er weer af). Mañana, mañana… Herken je dit gedrag bij jezelf? Lees dan verder en ontdek de tips die je gaan helpen.

Taken en activiteiten uitstellen

Je kunt ook uitstelgedrag hebben op het gebied van taken of activiteiten. De stapel post met rekeningen die je moet uitzoeken en regelen. De emailbox die je moet opschonen. Het vervelende telefoontje dat je nu toch echt moet doen. De niet passende broek die je online bestelde en die je retour moet sturen. De koelkast die van binnen schoongemaakt moet worden en de ramen die nodig moeten worden gezeemd. Dat soort klusjes…

Maak keuzes die leiden naar je doelen

Het is zeker mogelijk om je gedrag te veranderen waardoor je keuzes maakt die meer in lijn liggen met je doelen.

Het is goed om optimistisch te zijn over de doelen die je wilt halen. Maar waak ervoor dat je veranderingen naar morgen door blijft schuiven. Je maakt jezelf dan namelijk wijs dat je de ‘zonden’ later wel weer goed maakt!

Pas deze strategie eens toe:

Denk bij elke keuze waar je voor staat, dat je het van nu af aan elke dag zo moet doen. Dus niet denken: wil ik het nu? Maar: wil ik de reep chocolade het komende jaar elke middag gaan eten?
Of wil ik nooit gaan sporten? Ga ik de snacks en drankjes elke dag eten en drinken?  Rook ik het komende jaar elke dag 15 sigaretten? Ga ik het uitzoeken van de administratie helemaal nooit doen?

Door dit bij elke taak, activiteit of verandering te bedenken, is er psychologisch gezien geen sprake van een zonde die je de volgende dag weer goed kunt maken. Want je gaat het de komende maanden elke dag doen. Er valt niets uit te stellen omdat jij de chocolade in gedachten ook volgende week elke dag gaat eten. Begrijp je hoe dat in je brein werkt?

Stel je steeds iets uit?

Stel jezelf dan niet de vraag: wil ik het nu doen? Maar: als ik dit eeuwig blijf uitstellen, wat gebeurt er dan en wil ik dat?

arrow

Ontvang zo nu en dan handige tips voor een vitaler leven in je mailbox.

privacy Niemand houdt van spam, daar hou ik rekening mee!

Met vitale groet,

Irene

irene-schaap-van-coaching-vitaal-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *