Waarom staan gezonder is dan zitten

Waarom je minder moet zitten door Coaching Vitaal in Nieuwkoop

Beweeg meer en zit minder

Natuurlijk moest ik even glimlachen toen ik Sir Edmund (de bijlage van de Volkskrant) van 7 januari las! Want zij bevestigden wat ik al eerder heb gemeld. Sporten helpt, maar gewoon bewegen nog véél meer. In het artikel staat dat te veel zitten echt heel slecht is. Je kunt met een klein beetje meer bewegen al een grote gezondheidswinst halen. Geweldig nieuws toch?

De goede voornemens

Veel mensen nemen in januari voor om te stoppen met roken, minder alcohol te drinken, eindelijk af te vallen, meer te gaan bewegen, vroeger naar bed te gaan en je minder gek te laten maken door omstandigheden waar je toch niets aan kan doen. Als je meer wilt gaan bewegen, dan denk je al snel aan sporten in een sportschool. Of met een loopgroep gaan hardlopen. Je aansluiten bij een bootcamp club. Maar het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

Ons lichaam reageert op inactiviteit

Onderzoek toont aan dat we beter bezig zijn met onze gezondheid als we minder zitten. Er is zelfs een zitgrens van 7 à 8 uur per dag. Met elk uur dat we langer zitten neemt de kans op vroegtijdig overlijden met 5% toe. Tjemig… dat tikt aan als je elke dag op kantoor zit en ’s avonds na het eten televisie gaat kijken op de bank! Dus… opstaan en in beweging komen.

Het eerste kwartier is de meeste winst

Het eerste kwartier bewegen op een dag is een gouden kwartier. Als je dit kwartier in je leefpatroon weet in te bouwen, daalt jouw risico op vroegtijdig overlijden al met 14 procent. De meerwaarde van nog meer bewegen haalt het niet bij dat gouden kwartier. Elk extra kwartier levert daarna maar 4% extra daling van het sterfterisico op. Wat niet wegneemt dat extra bewegen altijd goed is! Mits je je lichaam overbelast.

Waarom is het gezonder om te staan?

Sta eens op uit je bureaustoel op je werk of thuis op de bank en ga gewoon staan. De spieren in je benen spannen zich dan aan en die vragen om glucose. Vervolgens komt er insuline vrij, die de opname van glucose in de cellen bevordert. Als je zit belast je de spieren niet. Van lang zitten worden de receptoren op de spieren ongevoeliger voor insuline. Ze hoeven geen suiker uit het bloed binnen te halen, want dat is door het vele zitten niet meer nodig. Je kunt dit proces omkeren door gewoon meer te gaan bewegen. De bloedvaten zijn een ander belangrijke reden om uit die luie stoel te komen. Beweging zorgt dat het hart meer gaat pompen en de bloedvaten verwijden zich. De binnenbekleding van de bloedvaten profiteren van stoffen die hierdoor vrij komen. Die zorgen ervoor dat er minder plaque wordt gevormd en het verwijden van de vaten makkelijker maken.

Ideeën voor meer bewegen

Het is helemaal niet zo moeilijk hoor. Laat de lift staan en pak de trap. Op je werk, in het warenhuis, bij de metro en loop thuis eens extra de trap op en neer. Veeg de bladeren uit de tuin. Ga elke dag wandelend een boodschapje halen. Zet thuis een lekker swingend muziekje op en ga dansen. Sta op uit je stoel en kijk staand naar de televisie. Maak na de lunch een korte wandeling, thuis of op je werk. Pak de fiets en ga een blokje om. Marcheer thuis op de plaats (je hoeft niet de regen in, maar beweegt toch). Ga winkelen, loop eens over de markt.

Meer zelf koken, is langer staan!

Nu je weet dat staan je beenspieren aanspant en dat daardoor de receptoren voor insuline gevoeliger worden, is het zelfs gezond om in de rij te staan in de supermarkt. Een andere activiteit waar je dubbel scoort is bij het koken. Trek eens wat meer tijd uit voor het koken. Laat de pakjes en zakjes staan en kook met verse producten. Dat kost misschien iets meer tijd, maar het staan levert je gezondheidswinst op en het zelf koken ook.

Dus beweeg meer en zit minder!

Met vitale groet,

Irene Schaap

irene-schaap-van-coaching-vitaal-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *