Ademhalingsoefening om in balans te komen

Nadi Sodhana ademhaling bij Coaching Vitaal
Ik coach vrouwen om de grenzen in hun leven te voelen, te bewaken of te verruimen. 
Bewustwording en gerichte oefeningen leveren je meer energie, rust en ontspanning op.

Wisselende neusgat ademhaling

De afgelopen weken is deze ademhalingsoefening tweemaal onder mijn aandacht gekomen. Zoveel toeval wil ik graag met jullie delen! Ik heb het over gericht ademhalen via je linker- of je rechter neusgat. Ademen door je linkerneusgat is kalmerend en ademen door je rechterneusgat geeft meer energie. Om en om ademen door je neusgaten brengt jezelf weer in balans.

De neus is gemaakt om door te ademen

De neus heeft spiraalvormige structuren die de lucht op weg naar de longen doen rondwervelen. De haartjes in de neus filteren stof en de slijmvliezen vangen heel fijne deeltjes. Naar behoefte regelt je neus de temperatuur van de luchtstroom. Een neusademhaling genereert meer zuurstof in je neus met antibacteriële, -virale en -antischimmel-eigenschappen.

Een neusademhaling om je alert te maken

Naast dat een neusademhaling je energieker en alerter kan maken, verfijnt het ook ons gevoel voor subtiele energieën. In tegenstelling tot ademen door onze mond. Daarmee kun je heel krachtige emoties naar boven brengen of bevrijden. Wist je dat al vanaf je geboorte je adem ongeveer ieder uur tussen je linker- en je rechterneusgat wisselt? Er zijn ook tijden dat beide neusgaten open zijn en in evenwicht zijn. Het ritme van je linker- en rechterneusgat is verbonden met de activiteit van je linker- en rechterhersenhelft en is altijd stipt op tijd.

Nadi Sodhana ademhalingsoefening bij Coaching Vitaal
Nadi Sodhana ademhaling

De oefening om in balans te komen

De ademhaling heet ‘Nadi Sodhana’ en komt uit een eeuwenoude yogatraditie.

  1. Ga staan of zitten met een rechte rug en ontspannen schouders. Laat je linkerhand rusten op je knie als je de oefening zittend doet.
  2. Plaats vervolgens je rechter duim op de rechterneusvleugel en adem in door je linkerneusgat. Doe dit ongeveer vier tellen en adem rustig en diep in.
  3. Houd dan je adem even vast en sluit nu je linkerneusvleugel met je rechterringvinger en laat je duim los.
  4. Adem dan diep en rustig vier tellen uit door je rechterneusgat.
  5. Adem nu weer vier tellen in via je rechte neusgat. Houd de adem even vast en sluit nu je rechter neusvleugel af met je rechterduim en laat je ringvinger los en adem uit.
  6. Herhaal deze oefening ongeveer vijf minuten. Leg beide handen terug in je schoot, adem weer door beide neusgaten en ga eens voor jezelf na wat de oefening voor je heeft gedaan. Voel je je meer in balans, ben je meer ontspannen, voel je meer energie of voel je wat anders in je lichaam?
Hartelijke groet, Irene Schaap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.