Aftellen naar 2017 – dag 15

Train je wilskracht dag 15 bij Coaching Vitaal

Dag 15, aftellen naar 2017

Wilskracht opbouwen om gewoonten te veranderen

Stel dat je goede voornemens hebt voor het nieuwe jaar. Je wilt meer gaan bewegen, de extra kilo’s eraf, stoppen met roken, minder alcohol drinken, vroeger naar bed, minder piekeren, beter voor jezelf opkomen, op zoek gaan naar een nieuwe baan, de moed opbrengen om de slechte relatie te beëindigen, enzovoorts.

De goede voornemens hangen samen met gewoonten zoals wijn drinken bij het eten, de snoeppot leegeten, 17 sigaretten per dag roken, in negatieve gedachtencirkels denken, geen nee durven zeggen, als je moe bent op de bank gaan zitten, veel televisie kijken, de auto pakken in plaats van de fiets, de bladeren in de tuin door je partner laten opruimen, de administratie laten oplopen en niet direct wegwerken, mopperen over anderen, altijd dezelfde gerechten koken, altijd een koekje bij de koffie nemen, enzovoorts. Je hebt dus gewoonten in je leven, die samen een patroon vormen. En die wil je veranderen.

Train je wilskracht

Je kan die gewoonten veranderen door iets te gaan doen of door iets te laten. Voor beide heb je wilskracht nodig. En het goede nieuws is dat je wilskracht kunt trainen. Daar schreef ik op Facebook al een stukje over. Zie hieronder.

Stel nou dat je slechts vijf minuten per dag nodig hebt om je brein te veranderen in een betere wilskrachtmachine. Dat mag je opbouwen naar 15 minuten. En dat die vijf minuten ervoor zorgen dat je meer grijze materie aanmaakt in het brein waar het zelfbewustzijn huist. Na elf uur oefenen zijn er meer neurale verbindingen in delen van de hersenen die samenhangen met concentratie, afleidingen negeren en impulsbeheersing.

Een eenvoudige ademhalingsoefening met groot resultaat

De werking van de meditatie, want daar heb ik het over, komt door de ademhalingsoefening waarbij je bloed laat stromen naar je prefrontale cortex (zie afbeelding) en je spanningen afnemen. Jouw hersenen passen zich aan door groter en sneller te worden. Dat is goed nieuws toch?

Bij meditatie denk je (misschien) dat het iets zweverigs is. Door het als een ademhalingsoefening te zien, wordt het ineens een stuk praktischer. Het gaat er ook niet om dat je nergens aan moet denken en je hoofd vrij van gedachten moet maken. Waar het wel om gaat is dat jouw aandacht op een doel wordt gericht. In dit geval dus jouw ademhaling. Je traint jezelf als het ware om jouw gedachten erbij te houden.

Waarom werkt het straks voor jou?

Deze eenvoudige oefening gaat jou straks helpen om andere beslissingen te nemen. Je staat er ineens bij stil als jouw hand de snoeppot in gaat, je betrapt jezelf erop dat je gedachten in negatieve cirkels lopen, je zet jezelf in actie door elke dag de administratie netjes weg te werken, je geeft jezelf een schop onder je kont om toch te gaan hardlopen, je slikt je vervelende opmerking in die je wilde uiten. Je gaat iets in gang zetten en je gaat bepaalde zaken niet meer doen.

Hoe gaat het in zijn werk?

Neem plaats in een stoel met je voeten op de grond of in kleermakerszit op een kussen. Het is de bedoeling om stil te blijven zitten. Ook al krijg je kriebel aan je neus of voel je die spier spannen. Het is de uitdaging om ook geluiden, geuren en andere afleidingen buiten te sluiten.

Sluit je ogen en begeleid jezelf bij het ademhalen. Bij het inademen zeg je ‘in’ tegen jezelf. Bij het uitademen zeg je ‘uit’ tegen jezelf. Het is normaal dat je gedachten afdwalen. Je probeert om je aandacht elke keer weer terug te brengen op de aandacht voor je ademhaling. Na enkele minuten stop je de begeleiding van jezelf en richt je aandacht op onderdelen van de ademhaling zelf. Zoals de weg van de lucht door je neus, via je buik en borst naar je longen en weer terug.

Wanneer doe je deze oefeningen?

Je kunt beter streven naar vijf minuten per dag, dan je ambities gelijk torenhoog te zetten en voor het maximale te gaan en het dan vervolgens elke dag uit te stellen. Koppel het aan vaste gewoonten zoals bijvoorbeeld na het tandenpoetsen, ’s avonds voor het slapengaan en wat denk je van vijf minuten op je werk? Even vijf minuten de wc voor jezelf ;). Maak een notitie in je agenda om jezelf te herinneren aan deze oefening of plak post-it memo’s op plekken in huis.

SUCCES!

Met vitale groet,

Irene Schaap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *