Aftellen naar 2017- dag 16

Elke dag een tip op Coaching Vitaal

16 tips voor een vitaler leven

Tel je mee naar het nieuwe jaar? Elke dag krijg je op Coaching Vitaal een tip, stelling of uitdaging om jou te prikkelen en te motiveren. Zodat je op maandag 2 januari 2017 met goede moed begint aan het nieuwe jaar. Want iedereen kan een start maken met nieuwe gewoonten en een nieuwe mindset. Het zijn geen ingewikkelde zaken maar handige tips waar je iets aan hebt. De weg naar verandering gaat met kleine stappen. Die kun je hier leren!

Dag 16: Boodschappenlijst

Het lijkt zo onnozel, maar het maken van een boodschappenlijst geeft jou houvast in een drukke week. Het principe gaat uit van een weekmenu voor hoofdgerechten op doordeweekse dagen. In het weekend is het fijn om de touwtjes te laten vieren en heb je meestal meer tijd. Maar je kunt natuurlijk ook een weekmenu maken inclusief de dagen van het weekend. Het voordeel van het vooruitdenken is dat je beter nadenkt over je maaltijden. Je maakt meer gezonde keuzes. Je laat je minder snel verleiden tot het kopen van snelle en ongezonde happen. Het brengt rust in je hoofd.

Als je elke dag boodschappen doet, omdat je je wilt laten leiden door waar je op dat moment trek in hebt, probeer dan toch om een raamwerk op te zetten voor het weekmenu. Een grove lijst met hoofdingrediënten zoals groenten, fruit, vlees en vis, waar je mee kunt spelen.
Het werkt als volgt:

  • Je print het lijstje 30 x uit (ik heb geen kleuren gebruikt, dat scheelt weer), zodat je een maand vooruit kan.
  • De dag voordat je boodschappen gaat doen, ga je er even voor zitten en neemt in gedachten alle dagen door. Bedenk per dag hoeveel tijd je hebt om iets klaar te maken (misschien maakt iemand anders het eten klaar), of je vooruit kunt koken op bepaalde dagen (invriezen is heel handig), of er gezinsleden moeten sporten en andere activiteiten waar je rekening mee moet houden. Hoe laat kom je thuis van het werk?
  • Schrijf de verzonnen hoofdgerechten op bij de weekdagen. Het kan best zijn dat je gedurende de week met gerechten schuift. Of dat je andere gerechten maakt van de ingrediënten. Dat maakt niet uit, het gaat erom dat de basis van de gerechten klopt.
  • Probeer bij het samenstellen van de gerechten er rekening mee te houden dat ze gezond zijn. Dat hoeft niet moeilijk te zijn.
    Denk aan deze top 5:
  1. Eet gevarieerd (alle kleuren groenten, fruit, vis, vlees, peulvruchten, knollen, etc.). Dat hoeft niet elke dag anders te zijn. Jouw lichaam slaat van de meeste mineralen en vitaminen voorraden op. Dus neem dat niet te nauw. Je kunt rustig drie dagen achtereen hetzelfde eten. Als je dat wilt tenminste.
  2. Zo onbewerkt mogelijk. Dat betekent niet dat het biologisch hoeft te zijn. Of dat er geen E-nummers zijn toegevoegd. Maar wel dat er in de fabriek een dusdanige bewerking heeft plaatsgevonden dat er extra vet, zout en suiker is toegevoegd. Diepvries of blik kan een goede keuze zijn.
  3. Eet veel groente en 2 stuks fruit, maar eet bescheiden vlees. Kip is een goede keuze, omdat het geen rood vlees is. Eieren, vis en peulvruchten zijn ook goede eiwitbronnen.
  4. Bewerkte vleeswaren zoals salami, ontbijtspek en worst (die je verwerkt in sauzen e.d.), heeft niet de voorkeur. Ze zijn vaak vet en bevatten rookzouten en nitriethoudend zout. Kies zoveel mogelijk voor onbewerkte vleeswaren. Of kies eens peulvruchten in plaats van vlees. Beperk ook het gebruik van geraspte kaas over ovengerechten, ze leveren veel vet en zout.
  5. Fruit en groenten zijn niet bedoeld om te drinken. Met smoothies verander je de eigenschappen van producten. Je drinkt gemakkelijk veel calorieën weg en hoeft er niet op te kauwen. Doordat je niet kauwt, krijgen de bacteriën en enzymen die vrijkomen uit je speekselklieren, geen kans om het voedsel voor te verteren.
  • Schrijf de ingrediënten op die je moet inkopen. Het is handig om die te verdelen per productgroep. Bedenk vooraf hoe lang je het kan bewaren of dat er ingrediënten zijn die je op het laatste moment moet kopen.
  • Als je vooruit wilt koken, dan is zondag daar een handige dag voor. Je hebt meestal meer tijd en zult op maandag blij zijn dat je niet hoeft te koken ;).
  • EXTRA TIP: op de site van Irene kookt staan heel veel recepten waar je gratis gebruik van kunt maken ter inspiratie.

Hieronder kun je klikken op de shopping list en open je een pdf-bestand, die je kunt printen.

Boodschappenlijstje bij Coaching Vitaal

Succes ermee! Kom je morgen weer even kijken?

Met vitale groet,

irene-schaap-van-coaching-vitaal-

Irene Schaap

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *