Column 18 februari 2019, Mezelf tegenvallen

column over mededogen, hechting

18 februari 2019, Mezelf tegenvallen
De afgelopen zaterdag val ik mezelf tegen. Dat voel ik pas een dag later op zondag, als ik in de loop van de dag spijt krijg dat ik de avond ervoor teveel wijn heb gedronken. Mijn lichaam was daardoor van slag en liet dat merken met keelpijn, spierpijn en de gebruikelijke verschijnselen die bij een kater horen. Op dat moment snap ik echt niet waarom ik mezelf zo heb laten gaan? Maar als ik mijn gedachten erover laat gaan, begrijp ik het beter. We zijn bij goede vrienden en de wijn zorgt simpelweg voor een soort van aangename ontspannenheid. Ik vergeet dan dat meer drinken er niet voor zorgt dat het nog gezelliger wordt. Ik loop regelrecht in de val van mijn eigen onbewuste gedrag en bevredig mijn korte termijn behoeften door gewoon lekker door te drinken. Toch weer even iets om de komende tijd bewuster mee om te gaan.

column over mededogen, hechting

Wees je vader en moeder
Mijn levensvisie is dat ik probeer met mededogen naar mezelf te kijken, zonder weg te lopen van mijn verantwoordelijkheden. Laatst las ik het advies om in je leven nu, je eigen vader en moeder te zijn. Ga actief in jezelf op zoek naar wijze ouders die je onvoorwaardelijk ondersteunen in elke fase van je leven en je laten groeien. Goede ouders die je verzorgen en oog hebben voor de behoeften van je lichaam. Een moeder die ervoor zorgt dat je voldoende slaap krijgt, gezond eet, je ontspant na spanning en laat rusten als je moe bent. Een vader die van je houdt, bij wie je fouten kunt maken en je laat inzien dat je altijd weer een kans krijgt om het de volgende keer beter of anders te doen. Meestal zijn je echte ouders tijdens je opvoeding bezig met het dealen met hun eigen angst, pijn en onvermogen. Ze zijn zich deels onbewust van de gevolgen van de opvoeding die henzelf hebben gevormd en ervoor zorgen dat ze onbewust bepaalde keuzes maken in de opvoeding van hun eigen kinderen. Dat pakt niet altijd goed uit en dan vallen er gaten in de zorg voor jou. Wees daarom voor jezelf de ouders die je nodig hebt (gehad).

Discipline of vrijheid?
Soms zeggen cliënten tegen mij dat ze heel streng zijn voor zichzelf. Ik geloof daar niet in. Wees vooral heel aardig voor jezelf! Luister naar jezelf. Voel je lichaam. Lees de emoties. Begrijp wat je nodig hebt. Soms is dat discipline en soms is dat flexibel meebewegen. Het gaat om het bereiken van een evenwicht. Dus niet een stel regels opstellen en dat koste wat het kost willen uitvoeren. Daar word je rigide, stram en dor van. Voor je het weet kun je niet meer ontspannen omdat je bezig bent om over alle onderdelen in je leven de controle te willen houden. Je zult dan ook merken dat je grenzen steeds meer worden afgebakend met schrikdraad. Dan slaat de balans door naar een uiterste kant. Het tegenovergestelde van controleren is totale vrijheid. Dat klinkt heel fijn, je gevoel volgen en kijken waar het schip strandt, maar dit heeft ook z’n keerzijde. Want als je totale vrijheid nastreeft neem je geen verantwoording, zijn er vage grenzen en laat je alles op zijn beloop. Je komt dan terecht in een leven zonder structuur, fundament en houvast. In een dergelijk leven is het een hele uitdaging om iets voor langere tijd op te bouwen, vast te houden en het overzicht te bewaren. Lastig als je een baan, een gezin en relaties wilt onderhouden. Met je hoofd in de wolken moet je leren afdalen naar de aardse zaken. Daarbij kun je wel een gezonde dosis discipline, realiteitszin en af en toe een (liefdevolle) schop onder je kont gebruiken!

Hechting of vermijding?
Een ander hulpmiddel om meer vat te krijgen op gedrag dat je wilt veranderen is het onder ogen zien van je gehechtheid. Waarom ben je zo gehecht aan je vrijheid of de zelf opgestelde regels? Ben je gehecht aan een persoon, bekijk dan eens welke facetten een rol spelen in je gehechtheid. Welke eigenschappen heeft/had die persoon en zijn voor jou belangrijk? Wat kun je in die relatie moeilijk loslaten? En welke aspecten van jezelf hebben profijt van de kwaliteiten die je denkt kwijt te raken? Maak een lijst en schrijf op wat je gehechtheid je kost. Hoeveel energie van jezelf stop je erin en waar komt die energie vandaan? Dergelijke oefeningen laten je vanaf een afstandje kijken naar je eigen gedrag en gevoelens. Ook een goede oefening als je het lastig vindt om gezond en evenwichtig te eten en de motieven van de ongewenste eetgewoonten nader wilt bekijken en veranderen. Of hechting aan succes, geld of prestige. In plaats van hechting kun je vermijding onderzoeken. Waarom vermijd je iets?

Ik vind het heerlijk om dit soort structuren en processen uit te zoeken en te begrijpen welke mogelijkheden er zijn om dingen te veranderen. Deze inzichten kan ik ook goed gebruiken in mijn werk als hypnotherapeut. Vergeet alleen niet om jezelf met mededogen te blijven bekijken. Zeker als het leven tegenzit. Want het is makkelijker om je gedrag en gewoonten te veranderen als je lekker in vel zit, dan als je je moe en verslagen voelt. Juist dan moet je een superouder zijn voor jezelf!

Column Irene Schaap, Coaching Vitaal in Nieuwkoop

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.