Eerste hulp bij stoppen met roken. Tips en informatie over gewichtstoename en obstipatie.

Eerste hulp bij stoppen met roken bij Coaching Vitaal (1)

Hulplijnen stoppen met roken

Voor een cliënt verzamelde ik informatie die hij goed kon gebruiken tijdens het stoppen met roken. Graag deel ik het met jou.

Gewichtstoename na stoppen met roken

De meeste rokers die stoppen met roken komen gemiddeld zeven kilo aan. Dit wordt niet veroorzaakt door een toegenomen calorie-inname, maar door een verandering in de darmflora, zoals uit een Zwitsers onderzoek blijkt. In het onderzoek bleek dat het lichaamsgewicht toenam, terwijl de voedsel- en drankinname vrijwel gelijk bleven. Het lijkt erop dat de darmflora na het stoppen met roken, efficiënter energie uit voeding kan halen, wat de gewichtstoename verklaart. Oftewel je lichaam gaat weer naar behoren werken!

Problemen met de ontlasting na stoppen met roken

De nicotine in de tabak zorgt ervoor dat dankzij roken de stofwisseling versnelt. Maag en darmen werken sneller, waardoor eten sneller verteerd. Tevens zorgt de eerste sigaret van de dag in combinatie met koffie voor een laxerend effect. Je darmen hebben na het stoppen met roken ongeveer drie weken nodig om te normaliseren.

Om na het stoppen met roken de zaken soepel te laten verlopen, moet je op de vier v’s letten: vezelrijke voeding en voldoende vocht. Vooral de combinatie van twee liter vocht per dag en veel vezels. Niet alleen volkorenbrood – daar wordt de ontlasting goed kneedbaar van – maar ook veel fruit – maakt de brij luchtig – en daarnaast peulvruchten, noten en rauwkost. Het kan best zijn dat je in deze periode gevoelig bent voor brood, dus wees hier voorzichtig mee. Pas in dat geval je eetpatroon t.a.v. brood aan. Gekookte groente mag ook, mits niet al te gaar en liefst de gasvormende zoals prei, koolsoorten, paprika, nieuwe aardappelen en uien. Dat zet wat druk op de ketel. Zie hieronder ook het lijstje met vezelrijke voedingsmiddelen.

Eerste hulp bij stoppen met roken bij Coaching Vitaal (1)

Wie zich aan de vier v’s houdt en regelmatig beweegt, hoeft geen laxeermiddeltjes te nemen. Die maken de darmen maar lui en pakken de echte oorzaak van het probleem niet aan. Extra hulp kan je de eerste weken krijgen door Stimulance van Nutricia te gebruiken (nee ik krijg geen geld voor deze gratis reclame!).

Tip!

Een volksmiddeltje dat helpt: de pruimedant. Die grote, gedroogde blauwe pruim heeft niet alleen een vezelige structuur die de darmen prikkelt, maar bevat ook een natuurlijke laxerende stof, phenisatine. Week de gedroogde pruimen, eet ’s avonds een paar vruchten en drink ’s ochtends het sap.

Tip!

Een ander hulpmiddel is om twee kiwi’s in stukjes te snijden en met een halve eetlepel gebroken lijnzaad (dat kun je tegenwoordig in goed gesorteerde supermarkten kopen) te bestrooien gevolgd door het drinken van een glas warm water op de nuchtere maag. Een andere tip is het oplossen en drinken van psylliumvezels voor de maaltijd. Dit zorgt ook nog eens voor een gevuld gevoel in de maag waardoor je minder eet.

Vezelrijke voedingsmiddelen

  • brood: volkorenbrood, roggebrood, meergranenbrood, bruinbrood, volkorenknäckebröd, volkorencrackers en volkorenbeschuit;
  • havermout, muesli, volkorenmeel;
  • aardappelen;
  • zilvervliesrijst, meergranenrijst, volkoren- en meergranenmacaroni;
  • peulvruchten zoals bruine bonen, witte bonen, kapucijners,
  • kikkererwten en linzen;
  • alle soorten groenten, rauw en gekookt;
  • alle soorten vers fruit, het liefst met schil;
  • gedroogde vruchten zoals pruimen, rozijnen, krenten en vijgen;
  • noten, pinda’s, sesamzaad, gebroken lijnzaad (koop heel lijnzaad en maal het zelf fijner), pijnboompitten en zonnebloempitten;
  • pindakaas, notenpasta en kokosbrood;
  • volkoren biscuits, volkoren ontbijtkoek, ontbijtkoek met rozijnen en rijstwafels.

Chocololade liefhebbers opgelet!

Chocolade bevat een stof die zorgt voor een langer verblijf van voedsel in het spijsverteringskanaal. Dus hou hier rekening mee in de eerste weken na het stoppen met roken.

Overige tips

Andere tips om de kans op obstipatie te verkleinen:

  • Verdeel de maaltijden regelmatig over de dag en sla het ontbijt niet over. Een maaltijd zorgt voor aandrang. Ga naar de wc zodra je aandrang voelt.
  • Zorg voor voldoende beweging: beweging stimuleert de werking van de darmen, waardoor de ontlasting zachter wordt.

Zoek verbinding in je omgeving

Uit diverse onderzoeken blijkt dat door het verbinden met andere mensen, helende effecten optreden. We zijn sociale wezens en bedraad ( o.a. door de nervus vagus) om in direct contact met elkaar te zijn. Op dat moment treedt de zorg- en steunrespons in werking. Er komen dan tijdens het samen zijn verschillende stoffen vrij, die zorgen voor ons welbevinden. Je stressrespons (de hypofyse) zorgt dat er oxytocine vrijkomt. Deze stof maakt dat je je wilt verbinden met anderen. Het doet verlangen naar sociaal contact, het kan een aanraking zijn zoals omhelzen, maar ook een kop koffie drinken of iemand bellen of appen. Oxytocine geeft ook moed en tempert je vreesrespons in je brein en onderdrukt je instinct om te verstijven of te vluchten. Oxytocine kan zich binden aan delen van je hartcellen en helpt deze te regenereren en herstelt kleine beschadigingen.

Maak dus bewust gebruik van deze prachtige natuurlijke hulptroepen. Denk niet dat je alles in het leven alleen moet doen. Vraag hulp én geef hulp aan anderen. Ondersteun jezelf en heb oog voor wat de mensen in je omgeving nodig hebben. Als het leven soms zwaar is, kun je het mechanisme van de zorg- en steunrespons goed gebruiken in je leven.

Eenvoudiger, voller en energieker

Ik heb het mijn werk gemaakt om vrouwen te coachen die eenvoudiger, voller en energieker in het leven willen staan. Door hen helderheid, een nieuw innerlijk evenwicht en bewustzijn te brengen.

Spreekt dat jou aan en wil je dat zelf ook? Ik nodig je uit mij een berichtje te sturen voor een (gratis) kennismakingsgesprek.

Irene Schaap, hypnotherapeut bij Coaching Vitaal in Nieuwkoop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.