Hoe je gemoedstoestand invloed heeft op je lichaam

Je lichaam weerspiegelt je gemoedstoestand

Deze blog gaat over de invloed van je denken op je lichaam. Je gemoedstoestand bepaalt hoe je lichaam functioneert. Over azijnpissers en positieve mensen waar je je fijn bij voelt. Over écht gevaar of ingebeeld gevaar (de laatste komt héél veel voor). Je leest over triggers die bij jou zorgen voor een bepaalde reactie. En over de toestand dat je je overspoelt voelt door emoties en gevoelens. Ik heb voor jou alvast één belangrijke methode voor zelfregulering opgeschreven, zodat je voorkomt dat je overspoelt raakt. Als laatste lees je welke vrouwen bij mij op de juiste plek zijn en of het een goed idee is om mij een berichtje te sturen.

Je lichaam weerspiegeld je gemoedstoestand

Ik ben een echte leesnerd en lees alles wat los en vast zit om meer te begrijpen over hoe wij in elkaar zitten. Nu ben ik De Holistische reis van Dennis van Miltenburg aan het lezen. Hij bevestigt wat ik al meekreeg van andere boeken. Namelijk dat je lichaam een representatie wordt van je gemoedstoestand (je emoties, je gevoelens). Maak je je bijvoorbeeld zorgen, dan volgt een chemische reactie die alle cellen van je lichaam bereikt.

Je zorgen maken geeft een reactie in je lichaam

Een reactie als bescherming

De reactie is bedoeld om je beschermen voor eventueel gevaar. Je bent dan niet meer open en toegankelijk. Het tegenovergestelde gebeurt als je vertrouwen hebt in een goede afloop. Dan volgt een chemische reactie die de cellen laat vernieuwen en groeien. Je systeem staat open en is ontvankelijk. Jij als persoon kan dan groeien en bloeien.

Azijnpissers of positieve mensen die je vertrouwt?

Dit was zomaar even een leermoment om met je te delen. Want je snapt vast de consequenties voor je geest en lichaam als je het op dit moment even moeilijk hebt? Het is zo gemakkelijk om je mee te laten zuigen in de negativiteit. Ga dan de azijnpissers mijden en zoek aansluiting met positieve mensen die je vertrouwt. Ga uit de negatieve cirkel van argwaan, oordeel en angst.

Oog in oog met écht gevaar

Even terug naar situaties van bescherming op ingebeeld gevaar. Je mag je mee laten zuigen in negativiteit als je oog in oog staat met een levensechte leeuw, man of vrouw… dan is het gevaar reëel. Dan mag je je overgeven aan je instincten en verdedig je je met een mes, ren je weg naar een veilige plek of hou je je heel stil in de freeze. In die situatie heb je geen keuze en reageert je lichaam als vanzelf.

Onderscheid leren maken

In heel veel andere situaties waar je even afstand neemt en jezelf erop betrapt dat je vaak in vaste patronen reageert, kun je je brein gebruiken om hiervan te leren. Je kunt jezelf trainen om onderscheid te maken tussen écht gevaar en ingebeeld gevaar. Het ingebeelde gevaar kan liggen in overtuigingen die je heb gevormd door de ervaringen in je leven.

Voorbeeld van overtuiging uit jeugd

Als bijvoorbeeld in het gezin waar je bent grootgebracht, er weinig tijd of aandacht was om naar je mening te luisteren, heb je wellicht meer moeite om voor jezelf op te komen. Of misschien ben je hierin doorgeschoten en ben je dominant geworden. Alles rondom ‘voor je mening uitkomen’ is voor jou een trigger waaruit onbewust chemische reacties volgen.

Hier lees je meer over overtuigingen die je leven hebben gevormd.

Welke overtuigingen heb je meegenomen uit je jeugd?

Welke triggers heb jij?

Begrijp je hoe dat werkt? Welke triggers zorgen bij jou voor een fijn en veilig gevoel? Welke leiden bij jou tot het weglopen uit een situatie? Wat zorgt er bij jou voor dat je van je afbijt en te pittig uit de hoek komt? Wanneer trek jij je terug in je schulp omdat je de situatie niet meer kan overzien?

Herkenning van je vaste patronen

Zit je middenin een toestand van ingebeeld gevaar (iemand zegt iets wat bij jou iets losmaakt, je leest iets via sociale media, je hoort of ruikt iets wat je triggert, enz.), is herkenning de eerste stap. Want dan kun je een plan bedenken hoe je hier het beste mee omgaat. Vaak heb je vaste patronen van hoe je reageert, die je in allerlei situaties tegenkomt.

Als je overspoelt raakt

Niet voor jezelf opkomen kom je dan tegen in je gezin, op je werk, bij het boodschappen doen, bij de omgang met vrienden, de keuzes die je maakt, wat je vermijdt of juist opzoekt. Als je een hele sterke chemische reactie krijgt op bepaalde triggers, dan raak je overspoelt. Helemaal automatisch reageert je lichaam dan door je richting een freeze toestand te leiden.

In de freeze toestand

Je hebt geen controle over het wel of niet in de freeze toestand gaan. Je brein ontvangt alarmerende prikkels en zet onmiddellijk alles stil. Wat volgt is een overlevingsstand. Er komt dan minder zuurstofrijk bloed in je hersenen. Het lichaam verstijft of je valt flauw. verminderde bewustzijn van de situatie waar je je in bevindt. Je voelt minder pijn. Alsof je als een schildpad onder je schild ligt te wachten tot de ingebeelde bedreiging over is. Je zit ergens stil op een plek en voelt je alleen en ziet geen uitweg. Er is geen aansluiting met andere mensen om je heen. Je voelt je moe, koud en verkild. Je gemoedstoestand voelt eenzaam, hopeloos en verlaten.

Moeilijke of traumatische situaties

Je kan wel nagaan dat bij mensen die in hun leven herhaaldelijk voor heel moeilijke, zelfs traumatische situaties hebben gestaan, er een vast patroon is ontstaan op de manier waarop zij reageren. Vanuit het standpunt van het lichaam ging het toen om overleven. Dat voelt voor jou misschien overdreven om iets traumatisch te noemen? Toch komt dat vaker voor dan je denkt. Een tandartsbezoek, ziekenhuisopname (denk aan corona) of hond die jou ooit bedreigde, kan voor jou een trauma zijn. Nu begrijp je misschien beter dat je triggers, reacties en patronen zich gedurende je leven vormen en je leven van vandaag beheersen.

Beïnvloeding van automatische reacties

Het mooie is dat je het mechanisme van hoe je reageert kan beïnvloeden. Dat is waar ik mensen mee begeleid. Om je bewuster te maken van je triggers en welke handvatten, hulplijnen en methoden jij het best kan inzetten om de automatische reacties af te zwakken zodat jij in controle blijft van situaties. De belangrijkste zal ik hier alvast met je delen.

De regulerende werking van je ademhaling

Als we iets spannend vinden en onze gemoedstoestand de negatieve kant opgaat, houden we vaak onze adem in. We spannen de spieren van de nek en schouders aan en zetten ons schrap. Soms reageert je lichaam daarop door te hyperventileren. Een rustige ademhaling kalmeert onmiddellijk je lichaam. Je hart gaat rustiger slaan en je bloeddruk daalt. Ook het gevoel dat je bewust kan handelen keert langzamerhand weer terug. Je zou bijvoorbeeld 4 seconden in en 4 seconden uit kunnen ademen.

Een juiste ademhaling om jezelf te kalmeren of te activeren.

Door je uitademing te verlengen, kalmeer je jezelf. Door je inademing te verlengen, activeer je jezelf. Blijf dus doorademen tijdens het geven van een presentatie, tijdens een sollicitatiegesprek, als je teveel taken op je bordje hebt liggen zodat je ‘in de stress schiet’. Aandacht voor je ademhaling zorgt ervoor dat het al rustiger wordt.

Heeft mijn verhaal je iets duidelijk gemaakt over jezelf? Over jouw reacties en patronen? Als je het de moeite waard vindt, stuur dit bericht dan door naar iemand die hier iets aan heeft in haar/zijn leven om dit te weten.

Welke triggers maken het je lastig?

Allereerst vraag ik je nu, terwijl je dit leest of bepaalde triggers je het leven lastig maken? Merk je de negatieve uitwerking van de triggers in de omgang met je gezin, je partner, je werk, je vrienden, je omgeving? Het kost je bijvoorbeeld steeds meer energie en moeite om de dag met al zijn uitdagende momenten goed door te komen. Zit je lichaam vast en voelt het mentaal onzeker?

Wat kies jij?

  • Fouten kunnen maken zonder dat je daar de hele avond aan terugdenkt?
  • Rust in je hoofd om beter te slapen?
  • Meer (zelf)vertrouwen om binnen de door jou gestelde grenzen te blijven?
  • Meer plezier en vrolijkheid deelnemen aan het leven?
  • Voldoende energie om de dag goed door te komen?
  • Meer invloed uitoefenen op een negatieve gemoedstoestand?

Je bent bij mij op de juiste plek als je…

  1. Voelt dat je tijd en moeite wilt steken in je persoonlijke ontwikkeling (je wordt daarin stap-voor-stap door mij begeleid, ik laat je niet zwemmen).
  2. Aarzelt maar de weegschaal voor je gevoel toch doorslaat naar een JA (gelukkig kies je voor het welzijn van jezelf, en daarmee ook voor het welzijn van je dierbaren).
  3. Begeleiding zoekt die werkt met bewezen en effectieve methoden (ik ben daarin opgeleid en gecertificeerd).
  4. Struggled met het bewaren van je grenzen, nee zeggen lastig is, alles perfect moet, je lijf niet meewerkt, veel spanning voelt, liever mag zijn voor jezelf.

Stuur mij alsjeblieft een berichtje als je…

  • Een duidelijker beeld wilt krijgen over wat ik voor je kan betekenen.
  • Twijfelt of je investering in geld, tijd en moeite nu voor jou de juiste weg is (ik verwijs mensen zonodig door naar een andere discipline of behandelaar).
  • Even mij stem wilt horen om te kijken of het klikt 😉 (dat vind ik helemaal prima, ik trek graag wat tijd voor je uit).
Irene Schaap, Certified TRE Provider hypnotherapeut bij Coaching Vitaal in Nieuwkoop
Shake jezelf Zen met TRE! & Ervaar de kracht van hypnose. Body & Mind.