Levenslessen deel 2

Levenslessen bij Coaching Vitaal deel twee

Welke levensles haal jij uit de keuze van de vier afbeeldingen?

1.Kies je voor het mooie herfstbos?
Aangetoond is dat een groene omgeving positieve effecten heeft op jouw welzijn. Woon je niet in een groene omgeving, zoek het dan zoveel mogelijk actief op of haal het groen in je huis, balkon of tuin.

Natuur heeft invloed op ons welzijn. Mensen die in groene gebieden wonen voelen zich 1 ½ keer gezonder dan mensen die in een minder groene omgeving wonen. De cijfers liegen er niet om. Een groene omgeving zorgt voor 25% minder depressies, 15% minder nekklachten, 15% minder migraine en ernstige hoofdpijn en 23% minder astma/COPD. Als je bent geopereerd en uitkijkt op groen, dan herstel je sneller en gebruiken ook nog eens minder pijnstillers. Binnen zorgen planten voor een gezonde luchtkwaliteit. Bomen en hagen langs wegen vangen 15-20% fijnstof weg en dat is gunstig voor onze longen! Lees hier meer informatie over dit onderwerp.

2. Kies je voor de afbeelding met vergeven?
Dan kan het twee kanten opgaan. Iemand heeft jou pijn gedaan en jij denk eraan om degene te vergeven. Of jij hebt iemand pijn gedaan en jij wilt dat jij vergeven wordt. We gaan even verder met de eerste optie. Pfft dat is geen makkelijke keuze hoor. Iemand vergeven die jou pijn heeft gedaan, vergt moed en wijsheid. Maar je krijgt er wel wat voor terug! En dat is VRIJHEID.

Want op het moment dat je iemand vergeeft, dan sluit je iets af en blijf je er niet mee bezig. Je vergeeft iemand voor jezelf. Niet voor de ander. Dat is een belangrijk inzicht. De negatieve emoties vallen weg en de stress valt weg. Jouw lichaam wordt daardoor minder belast. Het instrument om te vergeven kan bijvoorbeeld het schrijven van een brief zijn. De brief verstuur je niet. Die is voor jezelf.

3. Jij kiest voor de afbeelding met dankbaarheid.
Dat is een hele fijne keuze met een positieve uitkomst voor jezelf! Deze MINDBOOSTER gaat als volgt. Kies een dag per week uit waarop je vijf dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent en hou dit wekelijke opschrijven zes weken vol. Deze simpele oefening heeft grote positieve effecten op negatieve emoties zoals boosheid en angst. Bovendien heeft het een meetbaar positief effect op de hartslagvariatie. Het effect van de oefening houdt enkele maanden aan. Dat is mooi meegenomen toch voor zo’n eenvoudige oefening?

4. Als je kiest voor het gezelschap in de prachtig verlichte en rijkelijk gedecoreerde omgeving, dan heb je waarschijnlijk iets met relaties.
Dan maak ik zowel alleenstaanden en mensen met een partner blij! Want mensen in een (liefdes)relatie hebben een grotere kans om gelukkig te zijn. Maar het verschil wordt kleiner als deze singles een goede band hebben opgebouwd met vrienden en familie. Zeker een goede band met broers en zussen werkt louterend. Dus doe jezelf een plezier en werk eraan om de relatie te verbeteren als dat nodig is. En misschien moet je eerst wel iemand vergeven? Kijk dan eens bij de tekst bij afbeelding drie.

De oefeningen horen bij lifecoaching

De verkorte oefeningen die hier zijn beschreven, kunnen in meer uitgebreide vorm onderdeel zijn van een traject op het gebied van lifecoaching. Ben je door deze oefeningen benieuwd wat ik voor jou kan betekenen, stuur mij dan een bericht. Je kunt ook gebruik maken van het vrijblijvende gratis adviesgesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *