Over suiker en gezondheid

over-suiker-door-coaching-vitaal-in-nieuwkoop

Wat je misschien niet weet over suiker

De afgelopen jaren is er zoveel over suiker geschreven, dat het bijna onmogelijk is om nog te begrijpen hoe het werkelijk in elkaar steekt. Daarom schreef ik dit blog over suiker in relatie tot onze gezondheid. Dit is gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek. Het is belangrijk dat we ons niet bang laten maken door ongefundeerde boodschappen. Meestal verzonnen door mensen die er dikke boeken over schrijven en daar veel geld aan verdienen. Zij vinden het blijkbaar geen enkel probleem om de waarheid naar hun hand te zetten. Zij vertrouwen erop dat de meeste mensen toch de wetenschappelijke onderbouwing niet begrijpen of gaan uitpluizen. Lees dit blog en doe er je voordeel mee!

Wist je dat…

  • jus d’orange evenveel suiker bevat als Coca Cola? Suiker wordt door soorten van de streptokokkenbacterie in de mond omgezet in de zogenaamde ‘plaque’ en het zuur is tand bedervend.
  • uit verschillende betrouwbare onderzoeken is inmiddels aangetoond dat fructosesiroop de lever niet vervet en niet zorgt voor een verhoogde bloeddruk.

Over aspartaam, xylitol en zoetjes

Aspartaam lag zo onder vuur (ondermeer door de suikerindustrie) dat het inmiddels het best onderzochte voedingsmiddel is? Waar nog nooit een schadelijke werking van is aangetoond. Aspartaam wordt in je lichaam afgebroken in de natuurlijke aminozuren asparaginezuur,  fenyalaline en de alcohol variant methanol. Een blikje cola light bevat 72 mg asparaginezuur, terwijl een stukje kipfilet wel 2.570 mg van hetzelfde aminozuur bevat. Hoewel methanol als giftig wordt beschouwd bij grotere hoeveelheden, moet je ca. 600 blikjes aspartaam gezoete frisdrank drinken om dit punt te bereiken.

Xylitol wordt gemaakt uit de vezels van groenten en fruit en heeft de zoetkracht van suiker, maar met 40% minder calorieën. Het kan in de mond niet worden omgezet in zuur en is daarom gezonder voor de tanden. Er zijn verschillende theorieën over de gewichtstoename die optreedt bij het gebruik van bijvoorbeeld zoetjes. Een ervan lijkt aannemelijk: namelijk dat het psychologische effect optreedt van compensatie. Je overschat de bespaarde calorieën en beloont jezelf voor het gezonde gedrag.

Suiker maakt niet moe, humeurig of extra actief

Uit experimenten is nog niet bewezen dat een hoge bloedsuikerspiegel invloed heeft op je gemoedstoestand of dat moeheid of hyperactiviteit optreedt. Ook wordt er geen toename van het hongergevoel waargenomen. Het lijkt erop dat hier een psychologisch effect plaatsvindt.

Suiker is geen gif

De boodschap die ik graag wil meegeven is dat alle soorten koolhydraten, zowel natuurlijke uit fruit, groente, melk of brood als toegevoegde zoals geraffineerde suiker, in het lichaam op dezelfde manier worden verwerkt. Ze worden door het lichaam afgebroken tot glucose, de ‘brandstof’ voor het lichaam (jouw hersenen draaien 100% op glucose). Het is geen gif. Je kunt er niet verslaafd aan raken, want je hebt geen ontwenningsverschijnselen als je stopt met suikergebruik. Als je gezond bent, is jouw lichaam heel goed in staat om te gaan met de schommelingen van de bloedsuikerspiegel. Daar is het voor gemaakt.

Bronnen van glucose en fructose zijn fruit, fruitsap en bepaalde groentesoorten, zoals kool en pompoen. Sacharose is hetzelfde als suiker en wordt gebruikt om eten en drinken zoeter te maken en zit veel in frisdrank, snoep en koek. Lactose zit alleen in melk, moedermelk en melkproducten. Belangrijke bronnen van zetmeel zijn graanproducten zoals brood, rijst en pasta, knolgewassen (aardappelen) en peulvruchten. De dierlijke variant van zetmeel is glycogeen, dat aanwezig is in (orgaan)vlees.

Geen paniek over insulinepieken en schommelende bloedsuikerwaarden

De paniekverhalen die je op internet leest over het effect van schommelende bloedsuikerwaarden lijken alleen te gelden voor mensen die lijden aan het metabool syndroom. Het metabool syndroom geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Er is sprake van het metabool syndroom als je een grote buikomtrek hebt, en daarnaast twee of meer van het volgende van toepassing is:

  • hoge bloeddruk, ongeacht of je er al voor wordt behandeld
  • te veel bloedvetten: het triglyceridengehalte is verhoogd
  • te hoog LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol)
  • verhoogde nuchtere bloedsuikerspiegel of diabetes type 2

Een taille is bij vrouwen te groot als het meer is dan 80 centimeter. Bij mannen is de grens 94 centimeter.

Glycemische Index (GI) en Glycemische Lading (GL)

Men dacht een tijdlang dat complexe (polysachariden) koolhydraten minder belastend zijn dan eenvoudige (monosachariden) suikers. Dat bleek in de praktijk anders uit te pakken. Als gevolg hiervan ontstond de Glycemische Index (GI) van Jenkins, (Jenkins DJ 1981). Een meetmethode wat het effect van voedingsmiddelen op de suikerspiegel toont. Daaruit bleek dat wortelen een hogere bloedsuikerspiegelwaarde uitlokt dan wit brood. Dat is te verklaren door de standaardisatie van 50 gram koolhydraten. Om deze hoeveelheid te halen uit wortelen, moet je zo’n vier kilogram wegwerken. Dat is geen realistische hoeveelheid in praktische zin.

In 1997 is dit aangepast tot de glycemische lading of Glycemic Load (GL) door Foster-Powell (Foster-Powell K 2002). Hierbij is het voedsel teruggebracht tot normale porties. De wortelen zijn teruggebracht tot een half kopje waar het koolhydraatgehalte van is bepaald. Met de waarde van de glycemische index van wortelen x de hoeveelheid koolhydraten wordt de glycemische lading berekend. Wortelen met een glycemische index van 131 zakken naar een glycemische lading van 5 (Foster-Powell K 2002). Wit brood gaat van 100 naar 12 (Foster-Powell K 2002). Wortelen beïnvloeden de bloedsuikerspiegelwaarde dus ruim de helft minder dan wit brood.

de-waarheid-over-suiker-door-coaching-vitaal

Slank je af met de GI of GL?

Er is een associatie dat een lage GL een verminderd risico op welvaartziektes geeft. Op het gebied van gewichtsverlies is er geen positief effect gevonden, wat blijkt uit het volgende onderzoek.

In een extreem goed gecontroleerd vijf weken durend experiment, met gelijke eiwitgehaltes tussen de hoog- en laag GI groepen, bleek er geen verschil te zijn in gewichtsverlies en ook niet in de RMR (rustmetabolisme) (Karl JP 2015), zelfs niet na 12 maanden. Daarnaast zorgt de bewerking van voedsel voor andere waarden van voedsel. Het bevriezen, ontdooien (een combi werkt nog meer verlagend), roosteren en het gebruik van azijn bij voedselbereiding zijn allemaal van invloed op de waarden.

Waarom je smoothies en sappen beter kunt laten staan

Fruit eet je in zijn geheel en niet uitgeperst, gemalen, enz. Waarom? Omdat je anders snel teveel calorieën binnenkrijgt door de suikers in fruit. Bovendien geeft een drank weinig verzadiging. Je drinkt in een minuut bergen fruit. Eet dat fruit in zijn geheel op en je bent een half uurtje verder. Waarschijnlijk krijg je het niet eens op! De natuur heeft bedacht dat je moet kauwen op groente en fruit. Dan mengen jouw speekselklieren verschillende stoffen door het eten in je mond. Je krijgt ook meer vezels binnen. Zodra je eten gaat vermalen, dan veranderen de eigenschappen.

Wanneer zijn suikers een probleem?

Problemen met suikers ontstaan pas als de energiebalans niet klopt. Dus als je teveel calorieën binnenkrijgt uit suikers, waardoor je in gewicht aankomt. Het drinken van frisdrank of vruchtensap is een gemakkelijke manier om in gewicht aan te komen. Het drinkt lekker weg en geeft geen gevoel van verzadiging. Daarnaast is snoepgoed vaak ook calorierijk.

Een ander probleem met het consumeren van teveel suiker is dat het kan leiden tot een onevenwichtig voedingspatroon waarbij je bijvoorbeeld te weinig vitaminen, mineralen en vezels binnenkrijgt. Het mechanisme dat hier achter zit, is dat jouw trek wordt gestild door ongezonde voedingsmiddelen. Met andere woorden je voedt je mond en niet je cellen!

Voorkomen is beter dan…

Wil jij voorkomen dat jij het metabool syndroom ontwikkelt? Zorg dan goed voor jezelf. Let op je gewicht, eet gezond, hou je alcoholconsumptie in de gaten, slaap goed, beweeg voldoende, stop met roken en leer omgaan met stress. Dat doe je door inzicht te krijgen in jouw leefstijl. Je gaat aan de slag om gewoonten te veranderen op het gebied van bewegen, eten en drinken en roken. Jouw voedingspatroon wordt onder de loep te genomen en omgevormd tot een meer optimale voeding waarbij je alle stoffen die jouw lichaam nodig heeft in ruime mate binnenkrijgt. Je kijkt naar factoren die een gezonde slaap negatief beïnvloeden. Je krijgt een gezonde relatie met stress en leert dat stress veel inzichten geeft over jouw leven en wat voor jou belangrijk is.

Denk eens na over…

Gezonde mensen zijn gelukkiger en meer tevreden en leiden een zinvoller bestaan. Het is heel goed mogelijk voor jou om te starten met een gezonde levensstijl. Waarom zou het niet voor jou zijn weggelegd? Als je het al meerdere malen hebt geprobeerd en je telkens terugvalt, dan is het misschien tijd dat je hierbij hulp krijgt. Tegenwoordig struikel je bijna over de gewichts-consulenten, diëtisten, leefstijlcoaches en andere hulptroepen die je kunt inschakelen. Dus daar kan het niet aan liggen! Blijkbaar speelt er meer waardoor jij de stap niet neemt om aan de slag te gaan?

Is de oorzaak daarvan gelegen op een van de volgende gebieden zoals: financieel, tijdgebrek, motivatie, onmacht, schaamte of gemakzucht? Bedenk dan wat jouw gezondheid jou waard is? Als je wel tijd, energie, zin en geld kunt vrijmaken voor vakantie, kleding, restaurants, Sinterklaas, Kerst, je huis, computers, mobiele telefoons, feestjes, sieraden, cosmetica, sauna, enzovoorts, enzovoorts. Is het dan misschien een goed idee om een deel hiervan te besteden aan het allerbelangrijkste, namelijk jouw eigen gezondheid? En door jezelf een gezonde leefstijl aan te leren, geef je dit door aan je kinderen en iedereen in jouw omgeving? Waar je dit gaat doen maakt mij niet veel uit, hoewel ik een mooi programma klaar heb liggen :). Het enige dat ik wil bereiken is dat ik jou aan het denken zet over jouw leefstijl.

Meer informatie over mijn programma’s

Wil je meer informatie over de lifecoaching of leefstijlprogramma’s van Coaching Vitaal, dan kun de informatiepakketten inclusief kortingsvoucher direct vrijblijvend downloaden op de volgende pagina: informatiepakketten.

Met vitale groet,

Irene Schaap

irene-schaap-van-coaching-vitaal-

Coaching Vitaal: voor-jouw-succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *